Weten of je te veel betaalt in je huidige contracten: 3 tips
Er is niets vervelender dan het gevoel te hebben dat je teveel betaalt. Of dat nu gaat om een brood bij de bakker, een nieuwe televisie of je rekening voor gas en elektra. En dat geldt niet alleen voor particulieren. Uiteraard wil je ook als organisatie nooit te veel betalen. Wij geven drie tips hoe je erachter komt of je teveel betaalt in je huidige contracten.
Elke onderneming heeft te maken met externe partijen, leveranciers en inkoopcontracten waarin de voorwaarden en condities van de samenwerking zijn beschreven. Maar veel ondernemers hebben eigenlijk geen kaas gegeten van inkoopbeleid of contractmanagement. De kans dat je geen inzicht hebt in en controle over je inkoopkosten en contracten is groot. Waarschijnlijk betaal je dus teveel in je huidige contracten. Dat is nu verleden tijd.
Tip 1: Inzicht en overzicht in lopende contracten
Heb jij inzicht in en overzicht over alle lopende contracten van je organisatie? Zo nee, dan is de kans groot dat je teveel betaalt in je huidige contracten. Soms komt het zelfs voor dat je nog steeds voor contracten betaalt, terwijl de producten of diensten al lang niet meer geleverd worden.
Het goede nieuws is dat je relatief snel winst kunt behalen door vandaag nog meer inzicht te krijgen in je lopende contracten. Naast inzicht in de kosten, is het ook belangrijk te kijken naar de kwalitatieve aspecten in je contracten. Het opzetten van contractbeheer is de eerste stap in het opzetten van gedegen contractmanagementsysteem.
Tip 2: Kritische review lopende contracten
Heb je alle lopende contracten de afgelopen twee jaar wel eens onder de loep genomen? Met alleen inzicht in je lopende contracten ben je er nog niet. Het is ook belangrijk om ze aan een kritische review bloot te stellen. Voorwaarden en condities kunnen veranderd zijn, prijzen kunnen niet meer up to date zijn en wellicht loop je collectiviteitsvoordelen mis.
Tip 3: Inkoop verankeren in de organisatie
Zorg dat er binnen je organisatie medewerkers verantwoordelijk zijn gesteld voor contractbeheer en -management. Door deze verantwoordelijkheid op één centrale plek te beleggen, zorg je voor veel efficiëntere en effectievere controle over uitvoering, facturatie en evaluatie. Als deze expertise niet binnen je organisatie aanwezig is, kun je het ook uitbesteden aan een externe partij.
Wil jij ook meer inzicht in je contractbeheer en contractmanagement? Ben je benieuwd of je teveel betaalt in je huidige contracten en hoe kunt zorgen voor efficiëntere inkoop binnen jouw organisatie?
AddContract zorgt volledige ontzorging op het gebied van contractmanagement, zodat je inzicht in en controle krijgt over je inkoopkosten. Geen onverwachte of onnodige kosten, aangezien we werken op basis van No Cure No Pay. Ook benieuwd of je binnen jouw onderneming kunt besparen op inkoopkosten?
AddContract voor jouw organisatie? Laten we het gesprek aangaan!
Met AddContract heb je weer controle over je contractmanagement!